De Renaissance
Vooraf
Aan het einde van de middeleeuwen ontstond in Italië een nieuwe manier van leven en een nieuw soort kunst. Daarin werd opnieuw een voorbeeld genomen aan de klassieke oudheid. In deze opdracht staat de renaissance centraal.
Aan het eind van deze opdracht kun je
- in eigen woorden beschrijven wat er wordt bedoeld met de renaissance.
- twee oorzaken en achtergronden van het ontstaan van het humanisme en de renaissance beschrijven.
- illustreren hoe de veranderende kijk op de wereld te zien is in kunstwerken uit die tijd.
- zelf voorbeelden selecteren van dit nieuwe mens- en wereldbeeld en deze ordenen en toelichten.
De antwoorden op deze vragen schrijf je in je schrift of typ je in OneNote.
Inleiding - Veranderend wereldbeeld
In de middeleeuwen leefden de meeste mensen een sober en godsvruchtig leven. Gehoorzaamheid aan de kerk was vanzelfsprekend. Mensen waren bang voor straf in het hiernamaals.
De invloed van de Griekse en Romeinse beschaving raakte in de Middeleeuwen op de achtergrond. Tijdens de Renaissance (wedergeboorte) veranderde dat.
Los van de kerk ontwikkelde zich in de 14e eeuw een hernieuwde belangstelling voor kunst, wetenschap en literatuur van de Romeinen en Grieken uit de oudheid.
Renaissance
Economisch verval en pestepidemieën maakten van de late middeleeuwen een duistere periode. De pest vaagde in de 14e eeuw ongeveer een derde van de bevolking in Europa weg. De economie kwam in sommige gebieden vrijwel tot stilstand.
Rondom de Middellandse Zee echter werd veel handel gedreven. Daar vinden we in de 14e eeuw rijke handelssteden zoals Milaan, Venetië, Genua en Florence. Deze stadstaten in Italië waren zelfstandige republieken waar machtige kooplieden in het stadsbestuur de dienst uitmaakten.


Visie op de Middeleeuwen
Het begrip 'middeleeuwen' is tijdens de renaissance door Italiaanse humanisten bedacht. Het woord vertelt hoe zij dachten over de voorgaande eeuwen. Dat waren volgens hen slechts 'middeleeuwen', een obstakel in tijd dat hen scheidde van de verheven cultuur van de Grieken en Romeinen. De middeleeuwen zagen zij als een lange periode van stilstand en verval.
Het mensbeeld was volgens humanisten tijdens de middeleeuwen te negatief. Zij waren zelf veel positiever en optimistisch over de toekomst. De mens zelf moest meer centraal komen te staan, net zoals in de tijd van de Grieken en Romeinen.
Er ontstond een geloof in de onbegrensde mogelijkheden van de mens. Kunstenaars, architecten en wetenschappers wilden het hoogst haalbare bereiken. Dat zij daar goed in slaagden is terug te zien in de uitzonderlijke prestaties in de kunst, de architectuur en de letteren.
Humanisme - 1
Humanisten grepen terug op de ideeën en de cultuur uit de klassieke oudheid. Zij legden nadruk op menselijke waardigheid. Studie was volgens humanisten een goede manier om een zinvol leven te leiden.
De klassieke letteren van de Grieken en Romeinen waren volgens humanisten het hoogtepunt van de menselijke beschaving en cultuur. Humanisten keerden zich af van het middeleeuwse Kerklatijn en richtten zich op het bestuderen van de originele antieke tekstbronnen.
Ook gingen zij zelf boeken schrijven in de stijl die zij zo bewonderden. Humanisten geloofden zeer zeker in God maar waren tegen de strenge regels van de kerk die mensen precies voorschreef hoe ze moesten geloven.
Humanisten waren tegen de kerkelijke dogma's en benadrukten een individuele manier van geloven. Het humanisme was in die zin een belangrijke wegbereider van de reformatie.


Humanisme - 2
Erasmus (1466-1536)
Ik ben een van de beroemdste Nederlanders uit de geschiedenis. Waarschijnlijk ben ik geboren in Rotterdam.
Ik kreeg een kerkelijke opleiding en les in het Latijn. In 1492 werd ik tot priester gewijd en had daarom veel tijd om te studeren.
Ik heb in mijn leven veel gereisd. Mijn bekendste boek is Lof der Zotheid waarin ik de spot dreef met mensen die zichzelf heel belangrijk vinden, zoals kerkelijke autoriteiten, theologen, rijke kooplieden, koningen en geleerden.
Mijn boek is een belangrijke inspiratiebron geweest voor de reformatie. Door mijn boek werd het makkelijker om openlijk kritiek op de kerk te hebben.
Petrarca (1304-1374)
De strenge leer van de kerk maakte mensen bang. De kerk vertelde mensen dat ze weinig waard waren en dat verlossing pas kwam na de dood.
Voor de kunst en wetenschap bood de kerk geen inspirerend klimaat. Ik vond als dichter inspiratie in de cultuur van de klassieke oudheid. Met mij waren er vele anderen in Italië die weer de Latijnse teksten van onze voorouders gingen bestuderen.
We noemden onszelf humanistae, ofwel humanisten. De teksten die we bestudeerden waren geschreven in een prachtige taal: het klassieke Latijn. Heel wat beter dan het lelijke Kerklatijn uit de middeleeuwen.
Ik heb in mijn leven duizenden Latijnse teksten herontdekt en bewerkt. Die werden na vele eeuwen eindelijk weer opnieuw gelezen. Wij humanisten boden samen met wetenschappers en kunstenaars een nieuwe kijk op het leven. Een leven waar je van mocht genieten.



Beroemde kunstenaars
Verscheidene kunstenaars uit de renaissance zijn wereldberoemd geworden. De renaissancekunstenaars probeerden zo nauwkeurig mogelijk de werkelijkheid uit te beelden en het liefst nog wat mooier. Mensen en natuur werden favoriete thema's en zagen er levensecht uit.
Er werd voor het eerst gebruik gemaakt van olieverf. Olieverf werd gemaakt op basis van lijnolie en pigment. Dat was een nieuw product dat een veel verfijndere techniek mogelijk maakte. Bovendien konden kleuren gemakkelijk worden gemengd en droogde de verf slechts langzaam. Dat waren grote voordelen ten opzichte van het tot dan toe gebruikte tempera.
Hiernaast zie je een middeleeuwse schildering gemaakt met tempera, een mengsel van eigeel, water en pigment. Deze verf was wat doffer en kon gemakkelijk bederven. De mogelijkheden waren beperkt omdat het mengen van kleuren bijna niet mogelijk was. Overgangen van licht naar donker werden gemaakt door het aanbrengen van eindeloos veel arceringen, een zeer tijdrovend werk.

Kunstenaars
Jan van Eyck (1390-1441)
Ik werd geboren in Maaseik en stierf in de stad Brugge. Ik was in mijn tijd een zeer beroemd schilder. Als een van de eersten gebruikte ik olieverf voor het maken van schilderijen.
Mijn voorstelling van Adam en Eva vonden mensen heel bijzonder omdat het zulke normale mensen waren en zo levensecht.
Ik voelde me sterk verwant met mijn collega's in Florence. Daar waren de schilders op dezelfde manier bezig als ik. De werkelijkheid zo nauwkeurig en mooi mogelijk uitbeelden met nieuwe technieken en nieuwe materialen.

Michelangelo (1475-1564)
Ik ben opgegroeid in Florence, een onvergetelijke stad die veel grote kunstenaars heeft voortgebracht. Op jonge leeftijd kon ik al uitzonderlijk goed tekenen.
Lorenzo de' Medici speelde in mijn jeugd een belangrijke rol. Hij was een groot kunstliefhebber en steunde mijn artistieke ambities.
Mijn beeldhouwwerken en schilderijen zijn wereldberoemd geworden. De laatste 30 jaar van mijn leven woonde ik in Rome. Daar kreeg ik veel opdrachten van de paus. Ik schilderde de beroemde fresco's in de Sixtijnse kapel.
Ik had veel bewondering voor de schoonheid van het menselijk lichaam. Dat is goed te zien aan mijn bekendste beeldhouwwerk genaamd ‘David‘.

Leonardo da Vinci (1452-1519)
Ik werd geboren vlak bij de stad Florence. Als jongen werd ik leerling bij een goede schilder.
Naast schilderen en tekenen heb ik tal van andere dingen gedaan. Ik had veel talent en werd in mijn eigen tijd al als genie erkend. Mijn probleem was dat ik teveel tegelijk wilde doen. Daarom is veel werk onvoltooid gebleven.
Om een goed schilderij te kunnen maken van mensen moet je goed weten hoe het menselijk lichaam in elkaar zit. Soms had ik de mogelijkheid om in een lijk te snijden.
Ik maakte veel schetsen van het menselijk lichaam, zoals de schets die beroemd werd als de Vitriviusman.

Florence en De' Medici
De Italiaanse stadstaat Florence in de regio Toscane, wordt gezien als de bakermat van de renaissance. De stad was een van de grootste steden in Europa en bracht invloedrijke schrijvers, kunstenaars en denkers voort als Machiavelli en Dante.
De familie De' Medici, een geslacht van kooplieden en bankiers, bouwde in de 15e eeuw een enorme macht op in Florence. Leden van deze familie waren naast bankiers en bestuurders ook grote liefhebbers van kunst en architectuur. In het bijzonder Lorenzo I de 'Medici was een stimulator van kunst en filosofie en gaf financiële steun aan kunstenaars onder wie Leonardo da Vinci.


In deze Italiaanse stadstaten ontwikkelden mensen een nieuwe mentaliteit waarin het aardse leven meer centraal kwam te staan. Een rijke elite stak veel geld in kunst, architectuur en wetenschap. Zoals bijvoorbeeld Fillipo Brunelleschi die de koepel van de Duomo van Florence bouwde. Dat was bijzonder want tot die tijd was de kerk verreweg de belangrijkste opdrachtgever. Daarom hadden schilderijen in de middeleeuwen bijna altijd een religieus thema en bleef de naam van de kunstenaar onbekend. Het ging in de kunst immers om het eren van God.
Opdracht 1
Inleiding
In de middeleeuwen leefden de meeste mensen een sober en godsvruchtig leven.
Gehoorzaamheid aan de kerk was vanzelfsprekend. Mensen waren bang voor straf in het hiernamaals.
De invloed van de Griekse en Romeinse beschaving raakte in de middeleeuwen op de achtergrond.
Tijdens de renaissance (wedergeboorte) veranderde dat.
Los van de kerk ontwikkelde zich in de 14e eeuw een hernieuwde belangstelling voor kunst, wetenschap en literatuur van de Romeinen en Grieken uit de klassieke oudheid.
Bestudeer uit de tekst hierboven de volgende twee onderdelen: "Renaissance" en "Florence en De' medici".
KB: Renaissance
KB: Florence en De' Medici
- Wat bedoelen we met de renaissance?
- Nieuwe belangstelling voor de kunst van Grieken en Romeinen.
- Wedergeboorte van de middeleeuwse kunst.
- Economische opleving na de pestepidemieën van de middeleeuwen.
- Bekijk het schilderij hiernaast.
Dit schilderij past bij ....- ... de renaissance, omdat er mensen op zijn afgebeeld.
- ... de middeleeuwen, omdat het over het hiernamaals gaat.
- Waarom namen de steden Florence, Genua, Milaan en Venetië een bijzondere plaats in rond 1500?
- Hier was welvaart ontstaan door de bloeiende landbouw.
- Ondanks de pestepidemieën waren dit rijke handelssteden.
- Waarom vergeleken de inwoners van de Italiaanse stadstaten zich graag met de oude Romeinen?
- Ook de Romeinen richtten zich vooral op het leven na de dood.
- Ook in de oudheid dacht men positief over de mens en zijn mogelijkheden.
- Waar waren Petrarca en Erasmus het ongetwijfeld over eens?
- De boeken van de Romeinen moesten opnieuw bestudeerd worden, los van de kerkelijke uitgaven.
- Er moest meer studie van de klassieke architectuur worden gemaakt.
- Waarom was de familie De Medici zo belangrijk voor de renaissance?
- Deze familie had veel macht en geld waarmee ze nieuwe kunstenaars steunden en opdrachten bezorgden.
- Deze familie bracht veel beroemde schrijvers en kunstenaars van de renaissance voort.
- Waardoor werd Filippo Brunelleschi bekend?
- Hij ontwierp een nieuw stadhuis voor Florence dat een voorbeeld van nieuwe kunst was.
- Hij ontwierp de koepel van de Dom van Florence naar Romeins voorbeeld.
Opdracht 2
Florence en De' Medici
Lees de volgende zes zinnen.
Welke veranderingen kwamen er in de kunst door de steun van De' Medici?
Kies alle juiste zinnen.
- De kerk kreeg meer invloed op de inhoud van de kunstwerken.
- De kerk was niet langer de belangrijkste opdrachtgever voor kunstenaars.
- Kunstenaars kregen de mogelijkheid om nieuwe ideeën in hun werk te brengen.
- Kunstenaars kregen minder aanzien en moesten zich schikken naar de macht.
- Er werden veel meer dure opdrachten gegeven voor gebouwen en beelden.
- Er werden minder opdrachten gegeven omdat kooplieden bezig waren met andere zaken dan kunst.
Renaissancekunstenaar
Stel je bent een renaissancekunstenaar en je mag uit het lijstje hieronder vier opdrachten kiezen. Welke opdrachten zou jij kiezen? Motiveer je antwoord.
- Schilderij van een gesprek tussen Plato en zijn vrienden.
- Beeld van twee heiligen in gesprek met Jezus.
- Ontwerp voor een kerkgebouw met middeleeuwse glas-in-loodvensters.
- Schilderij van Griekse goden en godinnen die feest vieren in de natuur.
- Beeld: Adam en Eva moeten voor straf het paradijs verlaten.
- Beeld van een gespierde held die een reus verslaat.
- Ontwerp voor een koopmanshuis met bogen en een binnenplaats met zuilengang.
Bespreek je keuze met een klasgenoot.
Begrippenlijst
Pestepidemie
Periode halverwege de 14e eeuw waarin de pest veel slachtoffers maakt.
Kooplieden
Personen die handelsproducten kopen of verkopen om winst te maken.
Stadstaat
Een staat bestaande uit een stad en het stuk land er omheen.
Olieverf
Verf gemaakt op basis van lijnolie en pigment, in die tijd een nieuw product dat een veel verfijndere techniek mogelijk maakte.
Tempera
Schilderstechniek waarbij met ei of colloïde (op lijm gelijkende stof) gebonden kleuren op een gips- of krijtondergrond worden geschilderd. Tempera werd vooral voor de opkomst van de olieschilderkunst in de 15e eeuw gebruikt.
Michelangelo
Michelangelo was een Italiaans kunstschilder, beeldhouwer, architect en dichter. Hij wordt beschouwd als een van de belangrijkste kunstenaars uit de Italiaanse renaissance.
Jan van Eyck
Jan van Eyck was tijdens zijn leven wellicht de beroemdste schilder van Europa en stond al vroeg bekend als de "uitvinder" van de olieverfschilderkunst. Dit laatste bleek echter niet waar te zijn, wel heeft van Eyck in de ontwikkeling van deze techniek een doorslaggevende rol gespeeld.
Erasmus
Erasmus is een internationale geleerde afkomstig uit de Lage Landen. Hij bestudeerde onder andere Bijbelteksten en zorgde voor nieuwe vertalingen in het Latijn.
Humanist
Aanhanger van het humanisme. Humanisten grepen terug op de ideeën en de cultuur uit de klassieke oudheid. Zij legden nadruk op menselijke waardigheid. Humanisten waren tegen de kerkelijke dogma's en benadrukten een individuele manier van geloven.
Mensbeeld
Een doordachte en samenhangende voorstelling van wat het betekent mens te zijn.
Leonardo da Vinci
Een bekende kunstenaar. Naast schilder, beeldhouwer en architect was hij ook uitvinder, ingenieur en nog veel meer. Er wordt wel gezegd dat hij het beste voorbeeld uit de geschiedenis is van een homo universalis, dat betekent ongeveer: iemand die alles kan.
Petrarca
Een Italiaans dichter en prozaschrijver, tevens de grondlegger van het humanisme.
Filippo Brunelleschi (1377-1446)
Een architect, ingenieur, goudsmid en beeldhouwer uit de Italiaanse renaissance. Hij is vooral bekend door zijn herontdekking van het perspectief en voor de bouw van de koepel van de Santa Maria del Fiore.
Maak jouw eigen website met JouwWeb