Verzet tegen kinderarbeid
Vooraf
Tot in de 19e eeuw gingen de meeste kinderen niet naar school. Ze werkten op het land, in de winkel of in de werkplaats. Kinderarbeid was normaal. Het was nuttig, vonden hun ouders en ze leerden er wat van. Maar het was ook nodig, want zo verdienden kinderen extra geld voor het gezin. Toen kwam de industriële revolutie. Overal kwamen fabrieken die mensen nodig hadden en ook kinderen gingen in de fabriek werken. Was dat ook wel zo goed voor die kinderen?
In deze opdracht staat het verzet tegen kinderarbeid in Nederland centraal.
Aan het eind van de opdracht kun je:
- motiveren waarom kinderarbeid in de 19e eeuw normaal was.
- concluderen dat er in de tweede helft van de 19e eeuw steeds meer kritiek komt op kinderarbeid.
- in eigen woorden beschrijven wat wordt bedoeld met het 'Kinderwetje van Van Houten'.
- argumenteren waarom de Leerplichtwet van 1900 nodig was om echt een einde te maken aan de kinderarbeid.
De antwoorden op deze vragen schrijf je in je schrift of typ je in OneNote.
Kinderarbeid - Sociale kwestie
Omdat de lonen laag waren telde elke cent die verdiend kon worden mee. Het gevolg was dat ook veel kinderen in de fabrieken werkten (kinderarbeid). In de textielindustrie waren kinderen zelfs heel gewild, omdat hun kleine handjes geschikt waren om de draden op de spoelen te geleiden.
Kinderen gingen niet naar school en hadden dus ook weinig van de toekomst te verwachten.

Opdracht 1
Canon: Verzet tegen kinderarbeid
Ga naar de website entoen.nu en lees vervolgens de tekst bij het canonvenster 'Kinderarbeid' .
Rechts naast de tekst kun je op een aantal afbeeldingen klikken.
Bekijk in ieder geval:
-
de afbeeldingen plus tekst over het 'Kinderwetje van Van Houten'.
-
de Canon-clip voortgezet onderwijs.
-
de Beeldbankclip: Kinderarbeid in Nederland.
Maak tijdens het lezen en kijken aantekeningen.

Opdracht 2
Hiernaast zie je een cirkelschema.
Je kunt in zo'n schema in stappen uitleggen waarom kinderen niet naar school gingen en waarom kinderarbeid bleef bestaan.
Stap 1 is al ingevuld.
Neem het schema over en vul de vier nog openstaande stappen in.
A. In de 19e eeuw waren veel arbeidersgezinnen arm.
B. Kinderen konden niet lezen en schrijven.
C. Kinderen kregen alleen slecht betaalde baantjes.
D. Kinderen konden niet naar school.
E. Kinderen moesten werken om een deel van het gezinsinkomen te verdienen.

Samuel van Houten probeerde met het Kinderwetje de cirkel te doorbreken.
Geef in eigen woorden weer hoe hij de cirkel probeerde te doorbreken.
Lang niet alle arbeiders waren blij met het Kinderwetje van Van Houten.
Kun je in eigen woorden uitleggen waarom ze niet blij waren?
Maak jouw eigen website met JouwWeb